Atrakcje turystyczne

kosciol_biala_rawska.jpg [1024x683]

Sanktuarium Matki Bożej Miłosiernej

Na wzniesieniu stoi Sanktuarium Matki Bożej Miłosiernej (na zdjęciu obok) i jednocześnie kościół parafialny pod wezwaniem św. Wojciecha, w którym znajduje się cudowny obraz Matki Boskiej Miłosiernej słynącej z łask, ufundowany jak podaje tradycja przez Królową Bonę. Obraz jest namalowany na drewnianej tablicy przez nieznanego artystę. Obraz został ukoronowany koronami papieskimi przez Jana Pawła II. Wnętrze kościoła zachowało elementy różnych epok, ściany pokrywają malowidła wykonane techniką al fresco i al secco. Uwagę zwraca także dekoracyjna barokowa ambona w kształcie łodzi z rozpiętym żaglem XVII-wieczna chrzcielnica ze srebrną misą z XV wieku, organy z II połowy XIX w. z neobarokowym prospektem sekcyjnym.
Świątynia jest jednonawowa, murowana.

- Dzwonnica i kamienne ogrodzenie pochodzą z XVI wieku i nawiązują do wzorów budownictwa średniowiecznego. Rzeżby dekorujące bramę i figura Matki Boskiej tworzą jednorodny program ikonograficzny związany
z kościołem. Na placu kościelnym warto przyjrzeć się murowanej plebani z pierwszej ćwierci XX wieku i organistówce.

- Zabytkowe wartości posiada figura Chrystusa postawiona w 1916 r, usytuowana przy rozwidleniu dróg Grójec i Mszczonów. Dopełnia ona galerię figur kamiennych z bramy kościelnej i jej otoczenia tworząc jednorodny program ikonograficzny.

palac_wola_chojnata.jpg [2304x1728]

Pałac Wola-Chojnata

Wola Chojnata - murowany pałac (na zdjęciu obok) neorenesansowy o dużych wartościach artystycznych wzniesiony w 1873 roku, park oraz dawny spichlerz pochodzące z drugiej połowy XIX wieku.
Dziedzic Wierzbicki przekazał posiadłość paryskiej aktorce w dowód miłości.
Obiekt znajduje się w rękach prywatnych, pięknie odrestaurowane budowle otoczone są parkiem i murem. Otwarto tu ośrodek szkoleniowy z salami konferencyjnymi, pokojami mieszkalnymi i restaracją.

zamek_br2.jpg [1800x1049]

Murowany zameczek

Murowany zameczek z I połowy XIX wieku zbudowany w stylu romantycznym na planie litery "L". Bryła jest wielopoziomowa z dwiema wieżami - okrągłą i kwadratową. Całość skomponowana w duchu romantycznej willi włoskiej z motywami neogotyku, neorenesansu. Obiekt zaprojektował włoski architekt Franciszek Lanci dla generała majora wojsk polskich Aleksandra Leszczyńskiego. Budynek pałacu w okresie międzywojennym należał do Gustawa Sułkowskiego. Po wojnie został zaadoptowany na izbę porodową i aptekę. Pełnił także funkcje mieszkalne.
Pałac wraz z częścią parkową założoną przez Lubomirskich w XIXw jest własnością prywatną, w części piwnic pałacu znajduje się restauracja, reszta obiektu jest w fazie remontu. Park przypałacowy z malowniczym zabytkowym modrzewiem łączy się z parkiem miejskim oraz starymi lipami i kasztanami na terenie przykościelnym.

_ast2301.jpg [1024x683]

Kolej Wąskotorowa Rogów-Rawa-Biała

Kolej Wąskotorowa Rogów-Rawa-Biała to jeden z przykładów wyjątkowego dziedzictwa kulturowego województwa łódzkiego. Licząca już 107 lat 50-kilometrowa linia oraz zabytkowa infrastruktura wymagają ochrony i naprawy dla kolejnych pokoleń. Samorząd Województwa Łódzkiego chce ocalić tę kolej, aby jak najdłużej woziła pasażerów. O tym, czy będą to tylko kursy turystyczne, czy Kolej Rogowska zostanie włączona do regularnych przewozów, zdecydują sami mieszkańcy Łódzkiego.

Badania mają określić potrzeby i oczekiwania pasażerów, mieszkańców położonych przy trasie kolei gmin: Rogów, Jeżów, Głuchów, Rawa Mazowiecka, Regnów, miasta Rawa Mazowiecka oraz miasta i gminy Biała Rawska.  Są częścią projektu pod nazwą „Identyfikacja kluczowego kierunku rozwoju Kolei Wąskotorowej Rogów - Rawa - Biała” i pozwolą przygotować opracowanie eksperckie określające  szczegóły dalszego funkcjonowania Kolei Rogowskiej. Opracowanie, wykonywane na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego WŁ, dotyczy kilku wariantów m.in. wykorzystania kolei tylko do przewozów turystycznych, ale również  przywrócenia codziennych połączeń w ramach publicznego transportu zbiorowego z wyższymi prędkościami i atrakcyjnymi czasami przejazdu, zarówno w ramach samej linii wąskotorowej, jak i w skomunikowaniu z normalnotorowymi pociągami ŁKA. To ostatnie rozwiązanie zapewni mieszkańcom gmin, przez które przebiega linia kolei, połączenie ze stolicą naszego regionu.

- Jako samorząd, od lat, konsekwentnie, budujemy siatkę połączeń w ramach transportu zbiorowego w całym Łódzkiem. Chcemy, aby na mapie naszego województwa nie było miejscowości wykluczonych komunikacyjnie. Teraz będziemy sprawdzać, w jakim stopniu możemy w tym celu wykorzystać Kolej Rogowską, która dodatkowo jest jedną z atrakcji turystycznych naszego regionu – mówi Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego, który zachęca mieszkańców do udziału w badaniach. – Dzięki temu poznamy potrzeby i pomysły pasażerów, a to najważniejszy kierunek działania, bo przecież  robimy to wszystko dla Państwa.

Istniejąca od 107 lat, licząca blisko 50 km linia kolejowa łączy Rogów z Rawą Mazowiecką i Białą Rawską. Do 2001 roku linia funkcjonowała w systemie pasażerskiego transportu publicznego. Po tej dacie, w ramach restrukturyzacji polskiej sieci kolejowej, wyłączano z eksploatacji poszczególne odcinki linii lokalnych. Od 20 lat Kolej Rogowska służy już tylko turystom. Jej operatorem jest organizacja pozarządowa – Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych (FPKW), a wszystkie pociągi prowadzone są obecnie wyłącznie z użyciem  zabytkowego taboru.

Na szersze wykorzystanie możliwości kolejki liczy m.in. Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej.

-  Postępująca degradacja Kolei Rogowskiej sprawia że jej dalsze funkcjonowanie jest dziś zagrożone. Prowadzona obecnie wielostronna współpraca z UMWŁ oraz FPKW pozwala mieć nadzieję, że uda zapewnić szersze wykorzystanie tego wyjątkowego środka transportu – podkreśla Katarzyna Zagajewska, dyrektor wydziału infrastruktury ze Starostwa Powiatowego w Rawie Mazowieckiej.

Jak z kolei przypomina Adam Wawrzyniak, prezes zarządu FPKW, w krajach sąsiadujących z Polską, koleje wąskotorowe z powodzeniem wykonują regularne przewozy pasażerskie jako element sieci transportowej regionów.

Wykonawcą badania oraz opracowania eksperckiego jest  spółka Multiconsult Polska sp. z o.o., a cały projekt jest finansowany ze środków Unii Europejskiej.

- Projekt realizowany dla Kolei Rogowskiej jest pierwszym przedsięwzięciem dla linii kolejowej o prześwicie toru mniejszym niż 1 435 mm. Jest to więc zadanie nowatorskie i wymagające nieszablonowego podejścia – przyznaje Przemysław Panek z Multiconsult Polska.

kapielisko_2.jpg [1630x1080]

Aktywna Przystań

Dostępne jest kąpielisko miejskie z zapleczem sportowo - rekreacyjnym i położonym nieopodal pięknym boiskiem piłkarskim. Można popływać kajakiem, pograć w piłkę plażową i skorzystać z piaszczystej plaży, pogrillować w popularnym "okrąglaku".